Træning og tid

”Jeg burde, men jeg har ikke tid.”
Den undskyldning kan næppe bruges, når 3 x 20 sekunders motion 3 x om ugen er nok i forhold til at øge både kondition, insulinfølsomhed og almen sundhed.
Så hvis du ikke har tid, så har du måske alligevel 3 x 20 sekunder 3 gange om ugen, som du kan bruge på motionsformen, HIIT (High Intensity Interval Training).

Sådan gør du

Yd alt hvad du kan i 20 sekunder. Hold 10 sekunders pause. Gentag 3 gange.
Du kan bruge en motionscykel, et løbebånd, en romaskine eller andet udstyr, der kan udmatte dig på 20 sekunder.

Dr. Michael Mosley
Det er læge og journalist, Dr. Michael Mosley, - også manden bag 5:2 diæten, som i dokumentaren The Truth About Exercise påviste, at helt ned til 3 x 20 sekunders motion, 3 gange om ugen er nok til at øge kondition, insulinfølsomhed og almen sundhed samt reducere fedtet i blodet med en tredjedel.

Hvor skal du træne?
Dr. Michael Mosley har sin motionscykel derhjemme. Når det så er tid til træning, så stiger han på motionscyklen og gennemfører de 3 x 20 sekunder. Han bruger ikke tid på omklædning.

Omklædning er ikke nødvendigt
Det er ikke nødvendigt at iføre sig træningstøj, i det at du ikke når at svede, fordi træningsvarigheden er så kort, som den er. Det er derfor kun 3 x 20 sekunder. Ingen omklædning. Ingen kørsel til og fra fitnesscenteret. 3 x 20 sekunder er alt, hvad du skal bruge på at træne.

Sundhedseffekter
I klippet fra dokumentaren får Michael Mosley foretaget en blodprøve før og efter de 3 x 20 sekunders træning på motionscyklen. Resultatet var en tredjedel mindre fedt i blodet efter træningen. For meget fedt i blodet kan sætte sig som aflejringer i blodkarrene og rive sig løs og give blodpropper. Endvidere kan øget fedt i blodet give hjerneblødninger. Aerob træning nedbringer fedt i blodet, men hvis du går til den i 3 x 20 sekunder, 3 gange om ugen, så kan du, ifølge dokumentaren, nedbringe det med en tredjedel.

Træning og tid kan derfor godt hænge sammen

Undskyldningen om at der ikke er tid til at træne, bliver derfor en dårlig undskyldning. Brug 3 x 20 sekunder 3 gange om ugen på at træne, så har du gjort betydeligt mere for din sundhed, end hvis du undlod at træne.
træning      motion      løbebånd      motionscykler     



Om aNyhed  •  Stem Knapper  •  Knap Generator  •  Avanceret søgning  •  RSS Feeds  •  FAQ  •  ^ Til Toppen
Drives af Koala Designs | Danske Hjemmesider | Blog Indeks